Ett slag för spelmusiken (obs, ej plipp-plopp)

Efter en intressant skoldag igår (där vi fick se klipp från spel för att illustrera olika sorters grafik, däribland ett Kirby-spel och Doom) så kom jag på en sak jag glömt. För några år sen letade jag efter Doom-soundtracket, då detta är riktigt schysst, men lyckades tanka ner lite fel. Jag fick nämligen tag på PSX-versionen av soundtracket, som är helt nykomponerat för denna version. Det skiljer sig kraftigt från originalet och är i princip bara ambientmusik. Det är dock jävligt bra :) Iom föreläsningen på skolan kom jag på detta igen och sökte efter soundtracket och hittade en guldgruva: http://doomdepot.doom2.net/music.html#psx

Ger helt rätt stämning i mitt tycke, sådär low key och nästan ohörbart i vissa partier, men precis högt nog för att man ska känna ett muller i basen. Helt klart bra att ha i bakgrunden nästan oavbrutet :D

Kommentarer
Postat av: Per

Jag har nästan aldrig musik på i spel själv :P
Fast, nu spelar jag ju inte dataspel längre (för tillfället i alla fall), men när jag spelade. Då tog jag alltid bort spelmusiken helt och satte igång en schysst mp3-playlist istället.
Men plipp-plopp äger. Megaman ftw!

2007-09-07 @ 15:57:16
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Osto

Visst finns det en uppsjö utav spelsoundtracks som är lysande, och som även håller "utanför" spelet så att säga.
Silent Hill serien har ju för övrigt en hel del låtar som även fungerar på stereon om du är ute efter den typen utav musik.
Per:
Precis som i film, där musik ska förhöja känslan i en scen, är ju spelmusik otroligt viktig för spelet. Tänk er t ex super mario med metal i bakgrunden eller en DM i Unreal Tournament med akompanjeras utav härlig megaman bitpop. Tycker du inte att du förlorar lite på att ta bort den delen utav upplevelesen när du spelar? Klart spelar man SC online är det kanske inte stämningen man är ute efter. Men som t ex WoW. Det är spel med väldigt säregen musik i min mening. Spel där du på musiken direkt vet var du befinner dig. Inget snack om saken. Du kan i teori (hur dumt det nu vore att genomföra på riktigt låter vi vara osagt) traska runt i världen med skärmen avstängd och ändå veta vart du befinner dig, och oftast vilken typ utav karaktär området har, endast med hjälp utav musiken.

2007-09-10 @ 09:28:37
URL: http://osto.blogg.se
Postat av: Linus

Mina päron hade varit på någon mässa och sett introt till Halo 3 på nån storskärm. De sa att musiken, precis som i ettan, var väldigt pampiga symphonier. De fick också reda på att de tydligen skulle turnéa runt och sätta upp konserter där de endast skulle spela musiken från Halo 3. Det är lite fräckt tycker jag.

2007-09-10 @ 11:14:01
Postat av: Per

Jag lyssnar ändå hellre på "riktigt" musik, än till exempel musiken i wow, som jag tycker är ganska menlös. Däremot satte jag ihop lite speciella playlists ibland för speciella ändamål i wow... Som typ en slayer-playlist när man ska köra stratholme ;)
Fast visst, i ett singleplayer-spel kör jag väl kanske med spelmusiken. Till exempel vampire bloodlines är bra exempel på spel där musiken gör mycket för känslan. Men jag har ju aldrig spelat mycket single player.

2007-09-10 @ 17:54:25
URL: http://naifuzan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0