Projekt P

Då var det äntligen dags att börja skriva på Projekt P. Har varit lite mycket att tänka på på senaste tiden, men nu har jag energi att skriva lite :)

Projekt P:

MMOFPS i Sci-Fi-miljö. Inte galet högteknologiskt, vapen är fortfarande slug throwers men energivapen kan nog finnas.
Spelare går samman i grupper, sk. Förband, (gillen etc) som kan tillhöra en av flera kategorier: bandit-, legosoldats samt politiska förband. Dessa kämpar mot varandra av syften som hänger ihop med deras förbandstyp vilket kommer att förklaras senare.

Platsen är ett land som just tappat all styrning och kontroll och ett inbördeskrig uppstår för kontroll av landet. De omkringliggande länderna ger stöd åt politiska faktioner då dessa försöker ta kontroll. Politiska förband kämpar för att ta kontrollen över resursområden: städer, byar och produktionscentra, fabriker etc. Dessa ger förbandet två saker: pengar och inflytande. Pengar används för att betala legosoldatsförband att slåss för dem och inflytande används för att få ens hjälpland (alltså det grannland som stödjer en) att ge en utrustning. Alltså, ju mer inflytande desto mer och bättre utrustning har man tillgång till.

Legosoldatsförbanden däremot kämpar under politiska förbands flagga för att ta över resursområden som då faller under det anställande politiska förbandets kontroll. För detta får de en summa pengar som dras från det politiska förbandets kassa. För dessa pengar kan legosoldaterna köpa kontrakt med vapenhandlare vilket ger dem tillgång till fler och bättre vapen. Kontrakten är tidsbundna, så ett förband kan inte bara slappa utan måste upprätthålla en viss aktivitet för att bibehålla sina kontrakt.

Banditförbanden kan anlägga guerillaläger lite varstans i landet som de använder som baser för räder på resursområden. Räderna går ut på att stjäla vapen och ammunition från politiska förbands resursområden och dessa vapen används senare av banditerna själva. Banditerna har tillgång till en del funktioner som övriga förband har, exempelvis fällor och kamouflage.


Resursområdena befästs över tid, vilket innebär att ett förband som lyckas hålla ett område en längre tid gör det lättare att försvara. Ett område som utsätts för stora skador under övertagandet av t.ex. artillerield förlorar även en del resursproduktion tills det har reparerats. Detta sker automagiskt, så att spelare inte behöver bli uttråkade med tegelsten och murbruk :) Detta innebär att ett område ett förband verkligen satsar på att hålla blir svårare att ta över, medan ett gränsområde som byter ägare ofta har lägre värde och lättare att ta över.


Spelmekaniskt spelas det som ett kvasirealistiskt FPS, typ Battlefield: Bad Company med förstörbar terräng. Tonvikten ligger vid grupparbete och samarbete mellan truppslag såsom infanteri- och pansarenheter.

Musicbox

Vi har börjat kursen Experimentell Spelmekanik nu, det innebär att vi ska göra ett spel i veckan baserat på olika teman. Första veckans tema var "One Button". Vi skulle alltså designa och göra ett spel i Game Maker som endast använde en knapp. Presentationerna är idag, och jag kom på att jag saknade bakgrundsmusik i spelet, så jag slängde ihop en låt nu över lunchen. Mycket enkelt, men hey, det som inte går att göra med piano och cello förtjänas inte att göras, eller nåt :D

Här är den!

Left 4 Dead

Demot har släppts, bara två banor, men det är ganska lovande. På det stora hela ett ganska konventionellt FPS, men det säljande argumentet är att det går att spela Coop, upp till 4 spelare. Det går även att spela mot varandra med 4 pers på människolaget och 4 pers som spelar feta zombier med massa specialattacker och sån skit, så det finns definitivt möjlighet till soft LANspel.

Det är tydligt att Coop är en grundläggande del av spelet, man kan t.ex. bli påhoppad av zombier, så måste en polare klonka bort den med sin bössa, eller kanske skjuta den om man känner sig äventyrlig. Det finns även specialzombier som kan jävlas med en så att ens kompisar måste hjälpa en, samt att ibland kommer zombier från precis alla håll, i stora mängder, och fort. Då gäller det att man samarbetar, annars är det jävligt kört. Blir man nerklonkad själv till 0 hp, går man ner och kan skjuta med sin pistol lite, och en kompis kan komma och rädda en om man hinner, så man måste helt enkelt hålla ihop för att överleva :)

Fokus ligger helt klart på action framför horror, men det är rätt stämningsfullt, zombier slår sig igenom dörrar, zombier stönar, zombier kommer från alla håll när man minst anar det. På det stora hela, rätt kul, och jag kan tänka mig att det blir rätt mycket mer kul i Coop :D

RSS 2.0