RRRUUUAAAAAWWWWGGGGHHH!!! NERDRAGE!!!

Eller, tja, jag orkar inte nerdragea, lite för lat och bryr mig lite för lite :D

Såg precis Watchmen.....blandade känslor än så länge, över lag väldigt bra, delvis extremt trogen originalet, delvis lite mindre trogen originalet. Dialog och klipp är ibland verkligen blow-for-blow exakt från boken, något som helt klart är bra. Dock finns det två saker som stör mig. Det ena är Rorschachs förklaring till hur han blev Rorschach, som i filmen är väldigt avkortat och innehåller endast en bråkdel av det som finns i boken, samt att slutet är helt galet ändrat. Jag tänker inte spoila slutet för de som bryr sig, så nu pratar vi inte mer om det. :D

Rorschachs förklaring kan förmodligen vara nerkortat pga tidsbrist, så det finns en möjlighet att det kommer i extended version som släpps på DVD nån gång i framtiden. Filmen är trots allt 2.45h lång, vilket är ganska jävla långt som det är.


På det stora hela är jag nöjd. Jag kan inte i ärlighetens namn säga att det är en bra film, eller en dålig film heller, jag kan helt enkelt inte avgöra det då jag är så pass kär i originalet. Vad jag kan säga är att den är tillräckligt trogen originalet för att jag ska vara nöjd. Det som är ändrat är helt klart av ondo, men det är inte så fasligt illa att det stör. Jag får återkomma när jag sett fullängdsversionen på DVD....när den nu kommer.... :D

Kommentarer
Postat av: Jef

Jag håller med och är lika kluven. Dels är den väldigt lik originalet och dels är slutet ändrat precis lagom mycket för att man ska undra varför, men inte så mycket att det ändrar storyn särdeles mycket. Jag saknade sidostoryn ifrån serietidningen men förstår att den var nödvändig att ta bort. För att ha klippt ner en fem-sextimmarsstory (vagt uppskattat) till knappt hälften är jag nöjd, helt klart. Inte för att jag har varit ett fan någon längre tid, jag läste ju aldrig klart den när du köpte den (däremot plöjde jag igenom den i veckan, samt kollade igenom Watchmen Motion Comic vilket jag kan rekommendera). Det känns ändå som att filmen gör serien/novellen rättvisa.



Jag kan väl ha viss förståelse för att den 'nya' slutet är lättare att ta till sig för den oinitierade publiken, men det gnager ändå... Varför skylla på Jon istället för (spoiler removed)?



Du är bara sur över nerkortandet av Rorschachs historia för att du är besatt av honom... =D

2009-03-16 @ 01:33:09
Postat av: Dase

Jag är inte besatt av Rorschach, han är bara min hjälte och förebild :P

2009-03-16 @ 11:20:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0