Modern Warfare 2...FFS!

Efter att ha skaffat mig MW2 efter påtryckningar (och kanske ett visst intresse iom att CoD4 var bra) är jag nu en smula chockad av de otroligt dåliga designbeslut Infinity Ward tagit. Jag har bara spelat det några timmar och har redan hunnit bli frustrerad, arg, besviken och alla andra såna saker som låter dramatiskt :D

En liten lista på otroligt korkade designbeslut, inte nödvändigtvis uttömande men jag har heller inte spelat så länge:
1. Avsaknad av dedikerade servrar. Detta visste jag om innan släppet, men det är fantastiskt dåligt på ett sånt här spel. Nu måste jag för att spela online välja spelläge, vänta på att spelet ska hitta mig en massa random folk (vilket kan ta ganska lång tid ibland, iom att folk hoppar in och ut och då måste man vänta på fler folk) och sen hoppas att det blir det spelläge jag vill ha (eftersom de blandar spellägen om man vill spela mer än 12 spelare). Detta leder i sin tur in på...
2. Jag får inte välja vilket spelläge jag vill spela. Jag måste först grinda en massa spellägen jag INTE vill spela, typ Team Death Match eller Domination, vilket jag tycker är ganska tråkigt. Spelet tvingar mig alltså att spela igenom en massa matcher som jag inte vill spela för att jag ska få tillstånd att spela det jag tycker är roligt....i ett online FPS....Jag kan inte heller spela i hardcoreläget vilket jag i princip uteslutande gjorde i CoD4 förrän jag grindat aset av mig.
3. I enspelarläget måste jag starta ett nytt spel för att ens komma åt options, så jag måste ladda in en bana, ändra upplösning och andra grafikinställningar, vilket leder till att banan måste laddas in igen.

Det känns som att de tittade på CoD4, och sen slängde hälften av alla saker som funkade utmärkt i syfte att....tja, jag har inte en jävla aning ärligt talat. Inga av dessa förändringar tillför nånting positivt, inte ens ur ett designperspektiv som är förhållandevis objektivt ser jag nån som helst nytta med detta. Det känns mest som att de inte alls tänkt igenom hela levelmekanismen. Jag köper att man måste levla för att få tillgång till nya vapen etc, eftersom nya vapen inte är bättre, endast annorlunda. Men faktumet att de stänger ute folk från de spellägen de tycker om, samt avsaknaden av dedikerade servrar vilket innebär att man inte kan välja vilken storlek på spel man vill spela, inte heller vilka specialregler eller dylikt man är intresserad av, är ett misstag av ganska episka proportioner.

De har även behållt den ganska korkade mekaniken med att belöna spelare för killstreaks med saker som gör det ännu lättare att få killstreaks. I en kompetetiv match har detta vissa meriter, men på pubservrar innebär det att om ett lag råkar få lite bättre spelare och en av dem får en tidig killstreak kommer det lager förmodligen få fler killstreaks eftersom de kan ha en helikopter som spawncampar fienderna och ser till att de har en numerär överlägsenhet etc. Istället för en utjämnande effekt innebär detta att det lag som har otur i början förmodligen kommer att få suga på det feta äpplet resten av matchen.

Men förutom detta är det jävligt kul. Men det kunde varit jävligt mycket bättre om de hade tänkt igenom designbesluten lite bättre. Man måste verkligen inte göra som alla andra, men det här är typiska saker som är uppenbart dåliga beslut.

Kommentarer
Postat av: Shazbot

Peter, du var jobbig innan för att du alltid klagade på "allt", nu när du faktiskt läser speldesign är du ännu jobbigare. Ta det med kärlek. :) Jag ska erkänna att jag faktiskt stört mig på dessa saker, men detta känns som saker som kommer att ändras med uppdateringar. jag tycker du ska skriva ett till inlägg där du skriver lika mycket om vad du faktiskt tyckte var bra. ;)

2009-11-20 @ 17:30:50
Postat av: Dase

Det som är bra är typ det som fanns i CoD4 :D



Förutom då utökningar i vapentillval etc, och att man har en slot för deathstreak, det är ganska smart, går det dåligt får man en liten bonus för att hjälpa en. Annars kommer jag inte direkt på nåt som är speciellt bra, som inte fanns i CoD4...

2009-11-21 @ 01:15:06
Postat av: Jef

Värt att nämna är iofs att killstreak rewards inte kontribuerar alls till 'nästa' killstreak reward, även om det kan bli lättare att hålla sig levande och därmed få nästa.

2009-11-21 @ 16:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0