Oj oj, ingen dålig nyhet!

Såg på IMDB att det kommer en filmatisering av H.P. Lovecrafts At the Mountains of Madness, det har verkligen kapacitet att bli något jävligt bra. Naturligtvis finns ju alltid en möjlighet att göra det riktigt kasst, men det är väl iofs sant för nästan allt :)

Novellen den bygger på är Lovecrafts längsta, men den är trots det endast något hundratal sidor lång vilket gör den ganska lagom att filmatisera. De flesta romaner är betydligt längre och därmed måste man normalt sett kapa en massa för att det ska passa i en film på 90 minuter, något som jag vänder mig mot. Ska man filmatisera något ska man fan göra det ordentligt. Sen inser jag naturligtvis att man måste göra eftergifter för att en film ska ses av så många som möjligt, det är trots allt det som gör att högbudgetfilmer görs överhuvudtaget. Men det är trots allt så att även relativt långa filmer kan bli framgångsrika :D


I lördags hade vi grupparbete i skolan och på vägen hem diskuterade jag och en programmerare filmer baserade på spel. Vi kom fram till att det finns förmodligen exakt en skapligt bra film som är baserad på ett spel, och det är Hitman. Om någon kan komma på åtminstånde en till skapligt bra är jag tacksam, jag vill gärna tro att det finns iallafall :D

Kommentarer
Postat av: Mufflon

Personligen tycker jag att Hitman-filmen var ganska kass. Isåfall var nog Resident Evil-filmerna bättre, iaf första och tredje. Finns säkert fler hyggliga, som man inte kommer på just nu.

2008-05-06 @ 08:36:04
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Jeff

Jag tyckte Silent Hill var skapligt bra. Tyvärr har jag inte sett Hitman än, så jag kan inte riktigt jämföra.

Jag gillade iofs Doom också, men inte för att den var bra =D

2008-05-06 @ 08:58:01
Postat av: Dase

Ah, Resident Evil var inte alls dåliga, utom då andra filmen. :D Silent Hill är också ett bra exempel, fler förslag? Super Mario Brothers kanske?

Och Jef, Doom var faktiskt inte bra, det håller jag med om, men den var iallafall tämligen välgjord efter de premisser den bygger på :D

2008-05-06 @ 10:48:33
Postat av: Dase

En till jag kom på, Final Fantasy. Dock jävligt löst baserad på spelserien så det är nästan tveksamt att kalla det en film baserad på spel :)

2008-05-07 @ 11:22:44
Postat av: Shazbot

Tormentor? Vi måste ju hjälpa tormentor... det hade blivit en jättebra film! Biko? Jag är full av bra förslag!

2008-05-09 @ 11:45:23
Postat av: ican

Mortal kombat! Gillade första iallfall. Älskade Hitman och resident evil 2. Men doom har jag mardrömmar av än idag, och ännu värre var filmen baserat på den satans filmen jag inte kom ihåg vad det hette. Gammalt arcadespel, skjuta zombies i ett hus och filmen gjordes i samma stuk med inklippa arcade scener för att påvisa den sorten fantastisk liveaction filmen kunde representera. Amazing. And stupid.

2008-05-09 @ 18:36:59
URL: http://Icans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0