Musicbox

Håller på att skriva en låt, det riktigt fina är att jag precis lärt mig hur noter fungerar :P Detta är ett klart plus på många sätt, det är rätt mycket enklare att skriva när man förstår språket, så att säga. Som vanligt tar det rätt så lång tid och blir inte speciellt bra heller, men det är trots allt riktigt roligt och man lär sig jävligt mycket om musik genom att hålla på med det. Måste bara skriva lite text också och spela in nån gång, men det är ett senare problem :)

Det om det, musik är kul.

Dude, sick!

Hamnade i en mycket intressant diskussion på chatten alla mina gamla gilleskamrater hänger på under jobbtid. Hur det gick till minns jag inte, men kontentan av det hela var att namnge sina genitalier efter serietidningsskurkar. Jag spikade mycket tidigt "The Penguin". Andra klassiker dök upp tills nån postade den här länken. Som så mycket annat kan saker få en helt annan innebörd om man bara ändrar kontexten :D

Helt lysande, finns så många otroligt passande namn, men min absoluta favorit är "The Man-Killer", så det får nog bli nåt slags mellannamn eller så, för "The Penguin" är lite för bra...

Dark Tranquillity

Ville mest påminna folk om att DT spelar här i Skövde den 15:e November. Det ska bli trevligt, har inte sett DT som headline på många år, om ens nånsin. I synnerhet som att detta inte är knutet till ett skivsläpp vankas det förmodligen en mängd gamla favoriter :D

Biljetterna kostar 210:-, vilket är en struntsumma med tanke på den underhållning som utlovas.


Annat av intresse är att Opeth spelar på Brewhouse i Göteborg den 13:e December. Helt klart bland det bästa jag sett live, och det var på festival med Helloween dundrande i bakgrunden. Ska bli otroligt kul att se dem på "riktigt" eller hur man nu ska säga, på en riktig spelning med gott om tid :D

WAR Del 2

Fortsättning från gårdagen.

RvR (alltså Realm vs Realm) är ett genomgående tema i WAR. Varje zon, inkl. nybörjarzoner, har en mätare som ökar och minskar för en realm (alltså en sida, antingen Order eller Destruction, "goda" eller "onda") ju mer den sidan gör i zonen. Detta inkluderar PvE, questing och RvR. De poäng som ansamlas i kontrollen av zonen spiller över till nästa zon med högre level och fortsätter så ändå till den högsta leveln. Där påverkar det vilken sida som får möjlighet att attackera motståndarnas huvudstäder. Notera dock att jag inte har testat detta i betan då det är höglevelsaker som jag inte har något intresse av att tokgrinda mig upp bara för att testa :D

Andra aspekter av RvR är att man får XP såväl som Renown (PvP XP, lite som honour i WoW fast annorlunda) och RvR NPCs, typ vakter etc, släpper loot. Det finns även olika typer av befästningar i RvR-områdena som sidor kan anfalla och ta över. De som är med om en sådan attack får loot och XP som belöning. Detta tillsammans med faktumet att man kan skaffa RvR-gear väldigt tidigt i spelet, samt att det finns en uppsjö av olika quests i RvR-områdena i varje zon innebär att RvR är en integral del av spelet, inte bara en påhängd funktion i efterhand. Hur väl allt det här fungerar i verkligheten återstår att se, men det är intressant i vilket fall som helst.

En mycket intressant sak är hur WAR förhåller sig till tanks. I exempelvis WoW är tanks till stor del helt värdelösa i PvP då det som räknas är till stor del DPS. I WAR är detta till viss del sant, men tanks har tillgång till förmågor som gör att de faktiskt kan agera som tanks även i PvP. Notera dock att jag inte testat i verkligheten, endast läst om det. För det första har tanks Taunt. I PvE fungerar det som WoWs taunts, tvingar mobs att anfalla tanken en kort stund, men i PvP gör det så att målet tar 30% mer i skada av tankens attacker tills den som blir tauntad slår tanken 3 gånger. Därmed kan man inte bara ignorera en tank som tauntar, gör man det dör man förmodligen. En annan funktion är att tanken kan försvara en spelare och ta 50% av all skada den skyddade spelaren tar. Därmed kan en tank leka barnvakt åt exempelvis en helare. En tredje funktion är en förmåga som gör att tanken har stor chans att undvika avståndsattacker och besvärjelser. Samma förmåga ger även ett begränsat skydd till vänliga spelare som befinner sig bakom tanken. Denna förmåga stackar på andra spelare upp till tre gånger, så en mur av tanks ger ett mycket bra skydd mot avståndsattacker. Därmed blir positioner, formationer och taktik en integral del av massPvP. Förhoppningsvis :D

Helare är också en sak som WAR försöker göra annorlunda än traditionella "healbots". Två helarklasser jag testat som är väldigt speciella är Goblin Shaman och Warrior Priest (Empire). Shamanen har en mekanik som i grunden är avstånds-DPS och helare, men besvärjelser ger WAAAAGH!, antingen från Gork eller Mork (Warhammerspelare borde känna igen detta). Offensiva besvärjelser förstärker helande besvärjelser och vice versa. Alltså är det mest effektiva sättet att spela shaman att blanda offensiv och helande. Warrior Priest är närstridsspecialist och helare. Deras mekanik baserar sig på något slags andlig kraft de får av att slå folk på käften. Kraften fungerar helt enkelt som helarammunition, om de bara helar utan att slåss tar kraften slut och de kan således inte hela längre. Det går dock att återfå kraft utan att slåss men detta är betydligt ineffektivare. Så maximal effektivitet är en solid blandning av DPS och helning. Kort och gott, helare i WAR är inte tänkta som Healbots.


Over and out, nu är jag trött :D

Warhammer Online Open Beta

Minirecension av Warhammer Onlines Open Beta följer:

Över lag välgjort, de klasser jag kollat på hittils (ca 6-7 av totalt ca 20) är intressanta och känns genomtänkta. De jag är mest intresserad av är naturligtvis Chaos och Greenskins, och deras klasser känns väldigt träffande i spelvärlden. Jag har dock bara spelat några klasser till typ lvl 5-6, men eftersom man kan kolla igenom de tillgängliga färdigheterna och besvärjelserna, samt talentträden går det att få en skaplig överblick över hur klassen fungerar. Intressant är att klasser av samma arketyp (helare, DPS, tank) kan ha väldigt olika mekanik. En klar nackdel är att vissa klasser är nästan smärtsamt jobbiga att soloa med tidigt, tankklasserna i synnerhet, då man endast har tillgång till en väldigt liten mängd attacker. Detta löser sig dock rätt snart så det kunde varit värre.

Det som mest överraskat mig är småsakerna. På det stora hela är iallafall levlandet riktigt likt WoW, dock med viss modifikation. I WAR finns något som kallas Public Quests. Det är alltså quests som man gör i grupp, ute i världen, som pågår ständigt och jämt utan att man behöver gå till en questgivare. Belöningen för att utföra dessa är föremål samt inflytande, inflytandet leder till att man kan kvittera ut skapligt bra föremål, men endast en gång. Ofta är flera public quests kopplade till samma inflytande, och för att nå maxvärdet hos en speciell faktion behöver man i allmänhet endast göra två-tre public quests. De är även repeterbara om man vill försöka igen. En annan riktigt trevlig funktion är att man kan lägga upp sin grupp eller räd som öppen för nykomlingar. Det finns ett interface som visar vilka grupper som finns i närheten, ungefär hur långt det är till dem och vad de håller på med. Därifrån kan man bara klicka på en grupp så går man automatiskt med i den. Detta är enormt smidigt för exempelvis Public Quests eller PvP. En annan liten detalj är att man kan välja att visa sitt inventory på två olika sätt. Ett i slots (som WoW) och ett i en lista, varje föremål på en ny rad med text och allt, så man kan själv välja vilket sätt man föredrar. Man kan även välja vilken väska som föremål man plockar upp ska hamna i, så man kan exempelvis få alla tradeskillföremål att hamna i en separat väska. Mycket smidigt.

Slut på Del 1.

Inga nyheter, men men.

Har inte hänt mycket på senaste, skolan har börjat igen, det är lite kul. Har inte testat speciellt mycket nya spel, men jag har däremot kollat in Fallout 3 gameplayvideos...

Im not impressed.

Det SER bra ut i fråga om modeller och texturer, och dialog och sånt känns helt ok....men animationerna och ljudet känns otroligt lamt. Verkligen inte vad man är van vid i moderna spel, det känns rätt mycket som en HL-mod eller nåt :D Däremot är som sagt omgivningarna riktigt snygga, känns verkligen nergånget och trevligt, så det är nog så att man kan komma över de negativa bitarna så länge strid inte blir alltför stor del av spelet. En sak till....skämt åsido, fusionsdriva bilar....som är vrak sedan länge....som med allra största säkerhet har blivit plundrade för åratal sen....som man skjuter med en fjantig pistol....så att de börjar brinna.....och sen exploderar......FU BETHESDA, det var fanimej det dummaste designbeslut jag nånsin hört. Jag har läst om det tidigare, men när jag såg det i videon skrattade jag rakt ut, det såg så extravagant jävla fånigt ut att det inte finns....

Anyway, det ska bli kul att testa nonetheless.

En annan sak är att Warhammer Online är på G, kommer om inte så länge, och då dyker det i vanlig ordning upp dumheter på deras hemsida. Som t.ex. den helt lysande Orcanizer. Det är kort och gott en översättare mellan engelska och orc, klart värd att testa för dem som gillar GW-orcer :D

RSS 2.0