WAR Del 2

Fortsättning från gårdagen.

RvR (alltså Realm vs Realm) är ett genomgående tema i WAR. Varje zon, inkl. nybörjarzoner, har en mätare som ökar och minskar för en realm (alltså en sida, antingen Order eller Destruction, "goda" eller "onda") ju mer den sidan gör i zonen. Detta inkluderar PvE, questing och RvR. De poäng som ansamlas i kontrollen av zonen spiller över till nästa zon med högre level och fortsätter så ändå till den högsta leveln. Där påverkar det vilken sida som får möjlighet att attackera motståndarnas huvudstäder. Notera dock att jag inte har testat detta i betan då det är höglevelsaker som jag inte har något intresse av att tokgrinda mig upp bara för att testa :D

Andra aspekter av RvR är att man får XP såväl som Renown (PvP XP, lite som honour i WoW fast annorlunda) och RvR NPCs, typ vakter etc, släpper loot. Det finns även olika typer av befästningar i RvR-områdena som sidor kan anfalla och ta över. De som är med om en sådan attack får loot och XP som belöning. Detta tillsammans med faktumet att man kan skaffa RvR-gear väldigt tidigt i spelet, samt att det finns en uppsjö av olika quests i RvR-områdena i varje zon innebär att RvR är en integral del av spelet, inte bara en påhängd funktion i efterhand. Hur väl allt det här fungerar i verkligheten återstår att se, men det är intressant i vilket fall som helst.

En mycket intressant sak är hur WAR förhåller sig till tanks. I exempelvis WoW är tanks till stor del helt värdelösa i PvP då det som räknas är till stor del DPS. I WAR är detta till viss del sant, men tanks har tillgång till förmågor som gör att de faktiskt kan agera som tanks även i PvP. Notera dock att jag inte testat i verkligheten, endast läst om det. För det första har tanks Taunt. I PvE fungerar det som WoWs taunts, tvingar mobs att anfalla tanken en kort stund, men i PvP gör det så att målet tar 30% mer i skada av tankens attacker tills den som blir tauntad slår tanken 3 gånger. Därmed kan man inte bara ignorera en tank som tauntar, gör man det dör man förmodligen. En annan funktion är att tanken kan försvara en spelare och ta 50% av all skada den skyddade spelaren tar. Därmed kan en tank leka barnvakt åt exempelvis en helare. En tredje funktion är en förmåga som gör att tanken har stor chans att undvika avståndsattacker och besvärjelser. Samma förmåga ger även ett begränsat skydd till vänliga spelare som befinner sig bakom tanken. Denna förmåga stackar på andra spelare upp till tre gånger, så en mur av tanks ger ett mycket bra skydd mot avståndsattacker. Därmed blir positioner, formationer och taktik en integral del av massPvP. Förhoppningsvis :D

Helare är också en sak som WAR försöker göra annorlunda än traditionella "healbots". Två helarklasser jag testat som är väldigt speciella är Goblin Shaman och Warrior Priest (Empire). Shamanen har en mekanik som i grunden är avstånds-DPS och helare, men besvärjelser ger WAAAAGH!, antingen från Gork eller Mork (Warhammerspelare borde känna igen detta). Offensiva besvärjelser förstärker helande besvärjelser och vice versa. Alltså är det mest effektiva sättet att spela shaman att blanda offensiv och helande. Warrior Priest är närstridsspecialist och helare. Deras mekanik baserar sig på något slags andlig kraft de får av att slå folk på käften. Kraften fungerar helt enkelt som helarammunition, om de bara helar utan att slåss tar kraften slut och de kan således inte hela längre. Det går dock att återfå kraft utan att slåss men detta är betydligt ineffektivare. Så maximal effektivitet är en solid blandning av DPS och helning. Kort och gott, helare i WAR är inte tänkta som Healbots.


Over and out, nu är jag trött :D

Kommentarer
Postat av: Mufflon

Intressant läsning. Jag säger dock som olle, jag är duktigt trött på allt vad momorpoporgs heter just nu och inte alls intresserad av att spela något, men det är fortfarande intressant att se vad som är under utveckling.

2008-09-12 @ 18:00:26
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Shazbot

Ja! Det är därför jag ska messa dig på msn nu Tomas o kolla om du vill lira TFT ELLER BW! ;)

2008-09-12 @ 20:06:05
URL: http://shazbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0