Fett med fest...eller fest med fett.

Med anledning av årsdagen av undertecknads födelse blir det en mycket sen fest. Den 22:a Augusti är folk som känner mig och är intresserade av att komma välkomna till mitt hem för en stilla kväll av dumheter. Om du känner dig manad, hojta till så vet jag att du kommer. För de som kommer långväga finns det sovmöjligheter i form av golv, gräsmattor, asfalt och dylikt. Eventuell mat och dryck medtages, det bjuds möjligtvis på märkliga snacks och kanske en kopp kaffe om så önskas. Annars kommer jag inte direkt på nåt mer, är det några frågor är det bara att kontakta undertecknad, jag har svar på det mesta. (Obs. Svar kan vara påhittade eller direkta lögner.)

Tidpunkt för själva festligheternas inledande är flexibel, det beror på när folk dyker upp och börjar bli törstiga, etc etc. För de som vill finns möjligheten att komma redan på fredagen eller ännu tidigare (detta bör dock avtalas med mig så att jag faktiskt är hemma och så) går det att ordna, isåfall blir det förmodligen något slags film- och/eller spelkväll på fredagen.

Öh, det om det, säg till folk jag känner om ni kommer på nån som kan tänkas vara berörd :D

Eeep, för långt uppehåll igen.

Spenderar sommaren med att läsa in mig på game writing. Att skriva skönlitterärt har aldrig varit min starka sida, jag kan skriva hyffsade facklitterära texter, men game writing handlar till stor del om att berätta en historia, alltså skönlitteratur. Därmed försöker jag lära mig så mycket som möjligt om det innan jag läser kursen Kreativt Skrivande i höst.

Just nu läser jag On Interactive Storytelling av Chris Crawford (lång historia inom spelbranschen, började på Atari under deras glansdagar). Det första kapitlet handlar om något som jag egentligen visste men inte ägnat så vansinnigt mycket tanke, storytelling handlar om människor och det är därför så många spel lider av att storyn känns så enkel och kass. Många spels story handlar om saker, vilket innebär att de inte kan ha samma kraft som en story om människor. Väldigt många spel har också en story som kretsar kring den enklaste av alla konflikter, våld. Våld är ju kul och bra och så, men som dramaturgiskt verktyg är det lika subtilt som att måla tavlor med roller (liknelser är inte heller min starka sida). På det stora hela, de spel som jag personligen upplevt som bra, rent storymässigt, har varit starkt fokuserade på människor, kommunikation, psyket etc.


Över lag är storytelling ett intressant ämne som jag gärna fördjupar mig i. Mitt nästa projekt är att skriva lite story till en spelidé som legat och mognat ett bra tag och som jag har ett ungefärligt upplägg till, men inte särskilt mycket story.

RSS 2.0