Skola och spel, spel och skola.

Det är väl mest de sakerna som rör sig i mitt liv just nu, for obvious reasons. Samt att vi firar bröllopsdag idag! Önskar jag kunde komma på hur länge vi har varit gifta, vet att det är fasligt länge iallafall så det är inte så viktigt exakt hur länge antar jag :)

Skolan går bra än så länge, spelanalyskursen har just börjat och grafikkursen börjar idag, känns lite surrealistiskt att börja skolan vid 15, men jag klagar inte.

Spel går också bra, kört en del Rainbow 6: Vegas på Xbox360, funkar riktigt bra, känns som en något mer arkadifierad version av R6: Raven Shield. Detta är iofs något av en nackdel men det känns som en precis lagom anpassning till konsolstyrning etc för att det ska vara lätt att spela och fortfarande behålla den traditionella spelstilen. Över lag är det ett roligt spel, blandar action och smygande och ser väldigt bra ut. Man har numera mycket större kontroll över sina AI-kamrater vilket är ett klart plus, påminner till stor del om SWAT 4 i den aspekten. Slutbetyget är 5 laxar i en laxask.

Ett annat spel jag testat (dock bara demot, fullversion släpps inte än på en månad eller nåt) är World in Conflict. Utvecklat av Massive Entertainment (svenskt företag mest känt för Ground Control-serien) och utspelar sig under kalla kriget som plötsligt blivit varmt. Sovjet invaderar Europa och USA, och strider med den tidens vapen, allt från infanteri till taktiska kärnvapen. Det känns onekligen som ett Massive-spel, RTS utan krångel med basbyggande som fokuserar mer på att ta och hålla taktiska punkter på kartan än att utplåna motståndarens bönder. Saker jag gillar helt klart är atmosfären, kalla kriget på riktigt så att säga, utan Tesla Coils och jättebläckfiskar :) Även resurssystemet känns genomtänkt, man har en viss mängd "Reinforcement points" som används för att "köpa" enheter som levereras till slagfältet via fallskärm. När enheter förstörs återfår man de poäng den var värd som långsamt rinner tillbaka till poolen, och ju fler enheter man har förlorat desto snabbare rinner poängen tillbaka. Detta gör att det är lättare att återhämta sig när det gått riktigt dåligt men också att den det går bra för inte får tillbaka sina förluster riktigt lika snabbt.

En annan aspekt är understödspoäng. Man får dessa poäng av att (så vitt jag vet iallafall) förstöra fiender och hålla taktiska punkter på kartan. Dessa poäng används för att köpa olika typer av understöd, exempelvis artilleriunderstöd och flygattacker. Dessa används på platser på kartan och är alltså inte styrbara enheter, tänk typ nukes i C&C-serien. Det finns även napalmbombningar, luftlandsättning av fallskärmsjägare eller lätta stridsvagnar, kemiska vapen, olika typer av artilleri (lätt, tungt, precisions) och även taktiska kärnvapen. Då dessa insatser har en viss tid innan de når slagfältet (artilleri relativt kort tid, flygattacker något längre och luftlandsättningar lång tid) måste man planera sina attacker väl.

För att ta taktiska punkter på kartan finns det upp till tre zoner länkade till en punkt. Varje zon måste hållas av vänliga trupper för att man ska ta punkten, så man måste säkra det omedelbara området och inte bara en liten punkt på kartan. När man tagit punkten börjar man så länge man har trupper i zonen att bygga försvar. Detta kostar inget mer än tid, och förstärker zonens försvarsmöjligheter. Första är en sandsäcksbunker, nästa är en PV-robotbunker och sista är en luftförsvarsbunker. Kort och gott, vill man försvara en punkt kan man lägga ner tid på att gräva ner sig ordentligt och förstärka zonerna, men det kostar tid vilket innebär att man ger motståndaren tid att återhämta sig eller anfalla en annan punkt.

Summan av kardemumman är ett riktigt roligt spel, känns polerat, speltekniskt mycket välgjort och välbalanserat. Ingen sorts trupp är "bäst". Infanteri är svagt, men kan gömma sig i byggnader och skogar och överfalla pansartrupper med PV-vapen och slå ut dem. Pansar är däremot mycket bra i öppen terräng och på större avstånd. Attackhelikoptrar är bra mot pansar, men har svårt att anfalla om de försvaras av luftvärn. Artilleritrupper är kraftfulla mot alla marktrupper men svaga mot direkt angrepp av alla truppslag. Kort och gott, det är lite sten-sax-påse men på ett duktigt mycket mer komplicerat plan. Vissa truppslag (exempelvis lätt infanteri, stridsfordon) kan anfalla helikoptrar med antingen lätta LV-robotar eller sin kanon men detta är inte speciellt effektivt. Skulle man stöta på fientligt infanteri i vägen för sina pansartrupper kan man peppra dem med artilleri eller släppa napalm på dem, så det finns ofta en mängd olika taktiker och kontringar mot dessa. Ska bli spännande att se hur fullversionen känns :)

Flerspelarläget finns i demot, och jag har testat skirmish. Det är rätt annorlunda på ett sätt: Det finns fyra olika "klasser" man får välja när man startar matchen, infanteri, pansar, understöd eller flyg. Den klass man väljer gör just de truppslagen något billigare (och kanske något bättre, vet ej säkert) vilket innebär att när man är 4 personer på ett lag väljer varje spelare det truppslag de vill ha och har en fördel med just det. Så det är optimalt att varje person fokuserar på sitt truppslag och samarbetar med de andra spelarna maximalt för att göra det bästa av hela laget. Intressant aspekt som jag vill se mer av :)

Puh, nu är jag trött på att skriva, nu går jag ut och går :)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Om ni bara visste hur mycket spel peter pratar med mig. Ni hör och ser bara en bråkdel. Han är så fanatisk.
Jag är lite stolt på något sätt. Det finns en viss charm i detta autistiska beteende. :P

2007-08-28 @ 13:37:02
Postat av: Jeff

Det är ju kul att göra något man gillar =)
Apropå R6 så testade jag Ghost Recon: Advanced Warfighters 2 häromdagen. Mycket skoj och även där är det mycket lättare att ge order till sina bundisar och de är faktiskt inte alltid helt dumma i huvudet. Jag tror inte någon av dem sprang ut i det öppna och bad om att bli skjuten en enda gång.

2007-08-28 @ 15:19:35
Postat av: Jeff

Och för att förstärka min nördstämpel, bra timing Jenny. Att posta kl. 13:37 alltså... =D

2007-08-28 @ 15:20:30
Postat av: Dase

GRAW2 är definitivt ett bra spel. Känns väldigt genomarbetat. Enda klagomålet är att det är lite väl arkadigt på vissa sätt, att fiender och sånt har total hälsa som varje skott drar ner istället för det traditionella sättet där varje skott kan döda. Annars är det bra :D

2007-08-28 @ 16:11:39
Postat av: Per

Hahaha, det bästa med detta inlägg var nog Jennys kommentar. Speciellt då jag själv faktiskt inte orkade läsa allt detta spel-snack :P
Men grattis på bröllopsdagen och vad härligt att höra att du trivs med utbildningen och så! U go girl!

2007-08-29 @ 01:50:05
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Gick in på world in conflicts wikipedia-sida, fy fan vad fult det är. Ser ut som ground control om igen typ. Detta är ett skolexempel på ett företag som missat det viktigaste i RTS-skapande: gör som blizzard!

2007-08-29 @ 02:11:42
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Mufflon

Also grattis på bröllopsdagen!

2007-08-29 @ 02:12:21
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Ican

Jätte....bläck...fiskar....
scared for life.

2007-08-29 @ 09:42:40
URL: http://icans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0