Ständigt dessa idioter.

Postade en poll på Endgameforumet angående vegetarianism/veganism, mest av nyfikenhet på om det finns fler såna i gillet. Det finns av de 23 personer som faktiskt röstade exakt två. En är jag, en är min fru. Thats just great.

Sen valde många att motivera sitt val, och givetvis spelar nån naturligtkortet. Jag vet, människan har en gång i tiden ätit kött för att överleva, då måste moderna människor också göra det. Sen argumenterar människan att den medicinska vetenskapen är naturlig. Ok, det går väl bra, men då måste rimligtvis alla andra vetenskaper också vara naturliga, så därmed förlorar hela begreppet sitt värde. Om allt människan gör är naturligt finns det ingen anledning att framhålla det för specifika saker.

Jag har full förståelse för vissa sorter av köttätning. Desperation t.ex., riskerar man att svälta ihjäl förstår jag fullständigt att man gör nästan vad som helst för att överleva. Men alla människor med helt klart bristfälliga argument som att det är naturligt (och därmed ska vi alltid göra det) och liknande framstår bara som totala idioter...

Kommentarer
Postat av: Shazbot

Det här en sån jävla känslig fråga. Jag har testat båda. Eller, jag har inte varit vegan, men jag har varit vegeterian i ett år.
Jag tänkte på det du sa, om folks bristfälliga argument; jag tror klart att många mer skulle avstå från kött om det var exakt lika enkelt att hitta mat utan animaliska produkter i, men så är det ju verkligen inte. Folk är lata! Jag med.
Jag tycker samtidigt att det är lite naturligt för oss att göra det, men jag säger inte att det är anlednignen till att vi måste fortsätta göra det. Det är ju inte köttätandet i sig som är problemet, utan uppfödningen och industialiseringen av det hela som är hemskt.
Utvecklingsmässigt är ju kött en del av våran diet, vi är (enligt mig) utvecklade att äta nästan allt, vi har våra små "hugghörntänder" som tycker på att vi ska kunna rycka kött i bitar och plattare tänder för att mala grönsaker.
Efter att ha läst all kostlära i skolan nu så vågar jag nästan inte helt avstå från animalier, speciellt inte från havet. Jag tycker jag har hittat en bra balans för samvete och djur. Jag drar bara ner jättemycket på min köttförtäring, kanske med en 70% eller så. Äter vegetariskt så mycket jag kan, men efter några dagar vegetarisk kost så märker jag i kroppen att det saknas nått.
typ... :)

2007-08-02 @ 09:35:00
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Dase

Yes, jag säger inte att det inte är naturligt att äta kött, bara att det är ett kasst argument :)
Och for the record, jag har inte ätit fisk sen jag var typ 2 år eller nåt eftersom jag är allergisk, och jag mår bra :)

2007-08-02 @ 10:28:14
Postat av: Shazbot

jag är övertygad, jag ska aldrig mer äta fisk.? =)

2007-08-02 @ 11:20:51
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Dase

Bra, gör så :D

2007-08-02 @ 12:27:23
Postat av: Mufflon

Ja, det är helt tokigt att rättfärdiga sitt handlade med att det är "naturligt" eller att människan "alltid har gjort det". Dessutom tycker jag att det är fegt att gömma sig bakom sådana argument istället för att ta ansvar för sina handlingar. Detta påminner mig om en insändare i aftonbladet som min bror skrev för nåt år sedan:
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,768289,00.html

2007-08-02 @ 13:52:29
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Dase

Precis, bra skrivet, hälsa det :)
Fast....jag blir lite förvirrad, läste igenom: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,768259,00.html
Nu är jag lite villrådig...antingen är personen duktigt bra på ironi, eller helt jävla knasig. Det är precis sådär på gränsen för kvalificerat vansinne så man att man inte kan vara säker. Det är inte helt uppenbart, men jag vill gärna inte tro att folk är så fucked up i huvvet, jag menar, jag har inte mycket tilltro till mänskligheten kvar som det är, så jag tycker inte folk behöver kämpa för att utplåna den helt...

2007-08-02 @ 14:16:17
Postat av: Per

Det är en väldigt intressant fråga. Då jag jobbar med kött har jag fått höra enormt mycket väldigt korkade anti-vegan- och anti-vegetarian-argument, så jag fattar precis vad du menar!
Så som jag ser det, i stora drag, så handlar det om hur högt man värderar människor (fräst sig själv då) mot hur högt man värderar djur.
Anser man djuren vara lika värda är det ju självklart att inte äta upp dem. Ska man äta kött måste man kunna stå för att man värderar sitt eget välmående högre än vissa djurs liv. Annars kan man lika gärna låta bli.
Lite förenklat sådär, så det kanske låter lite märkligt. Jag ska försöka samla mina tankar mer och skriva ett eget blogginlägg om att döda för att få mat nån gång tror jag.

2007-08-02 @ 15:22:15
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Dase

Det är väl ungefär så enkelt. Kan man moraliskt stå för att åsamka andra varelser lidande för sitt eget välmående är det inga problem, rent moraliskt alltså :)

2007-08-02 @ 15:38:58
Postat av: Jenny

"Anser man djuren vara lika värda är det ju självklart att inte äta upp dem. Ska man äta kött måste man kunna stå för att man värderar sitt eget välmående högre än vissa djurs liv. Annars kan man lika gärna låta bli."
Du har ju rätt, man måste erkänna att man värderar sig själv högre.
Men bara för att man sätter sig själv högre, betyder det inte att man tycker att det är ok att plåga andra djur till döds.
Jag har funderat på att skriva ett längre inlägg om min ideologi och så, men fan vet om jag orkar bry mig. Jag är ganska trött på dumma argument just nu. :P

2007-08-02 @ 16:48:07
Postat av: Jenny

Sen måste jag säga;
Ja, det är dåligt med uppfödning och industrin som har blivit. Men kolla på alla som fiskar, de tycker ganska ofta det är ganska basic och naturligt. Men skulle man hala in en hund eller ett rådjur på det sätter och låta dom kvävas till döds skulle det bli ramaskri.
Dubbelmoral FTW!
Jag tror inte att det går att döda på ett moraliskt sätt. Eller ens utan lidande. Och absolut inte som vi gör nu.

2007-08-02 @ 16:50:26
Postat av: Shazbot

Man vi gasar ju grisar idag, jag vet inte hur det funkar exakt, men det lär väl inte vara så långt från att kvävas?

2007-08-03 @ 21:19:55
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Jenny

Jo, grisar är väl också ett sådant djur som folk inte bryr sig om.
Men söta djur, eller djur som hundar eller andra husdjur skulle vi aldrig tolerera att man behandlade så.
Bland annat har vi lagar om hur ofta man får ta valpar efter en tik, men suggar låter man föda kultingar så ofta som det är fysiskt möjligt. Vilket absolut inte är sunt.

2007-08-04 @ 11:51:27
Postat av: Jenny

Förresten Olle, har du varit vegetarian? Det visste inte jag? Coolt. :D

2007-08-04 @ 11:52:11
Postat av: Linus

Jag äter kött för att jag tycker att det är gott. Jag har inte tidigare lagt någon vidare tanke vid hur djuren har lidit för att jag ska få mitt kött och jag tänker nog inte göra det heller. Mina tankar går åt saker, som jag anser, är viktigare att fundera på.
Detta gör mig förmodligen till självisk, arrogant eller trångsynt i vissas ögon. Det skiter jag i eftersom det inte heller är en av de saker jag ägnar tid åt att tänka på.

2007-08-06 @ 12:42:49
Postat av: Shazbot

Jag var vego när jag hängde med Ann-Therese och i början när jag träffade Cain. Jag tänker på att jag ska bli det igen varje dag, men jag tar aldrig steget fullt ut, och även om jag gjorde det så skulle jag ändå sluka en lax då och då. Så jag kommer nog aldrig bli det helt. Jag tror de flesta tänker som du Linus, och jag tycker inte om dig mindre för det. jag tycker att även om man inte vill sluta äta kött, eller inte bryr sig om djuren, så kan man iaf göra nått som räkas i det långa loppet, stoppa ner en Ekologisk vara i korgen ist för en vanlig. Kostar oftast inte mer alls, men ibland nån krona mer, men det kan det väl vara värt?

2007-08-06 @ 22:13:33
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Shaz

Närjag läser det jag nyss skrev inser jag att det inte alls blev så bra som det lät i mitt huvud :)

2007-08-06 @ 22:15:25
Postat av: Jenny

Djurs lidande är, tro't eller ej, inte det viktigaste i mina ögon heller.
Men miljöfrågor, växthuseffekten, människorätt, svältkatastrofer och smahällsekonomi är också ganska viktiga frågor. Djuruppfödning har en större inverkan på de frågorna än vad de flesta tror.

2007-08-08 @ 21:04:02
Postat av: linus

Jag funderar faktiskt väldigt lite på något av ovanstående. Jag vet inte riktigt hur jag fungerar. På jobbet kör jag mycket truck och då finns det mycket tid över till att fundera på saker. Idag har jag funderat lite på ubåtar. Hur fungerar en barlasttank?
Hur kan en ubåt köras i 30 år på endast 2kg uran? Vilken halveringstid krävs av uranet? hur lång tid tar det innan allt syre på ubåten tar slut vid en brand? Hur snabbt kan syret ersättas av utvunnet syre? Hur djupt ner i havet når lågfrekventa signaler?
Detta är några exempel på vad som kan röra sig i mitt huvud =)

2007-08-09 @ 12:32:54
Postat av: Jenny

Ah, "I need to know" frågor, dom är också bra. :D

2007-08-09 @ 12:44:56
Postat av: Linus

När jag tänker efter så är det mest det jag funderar på faktiskt. Många av "need to know" -frågorna har med konstruktion på ett eller annat vis att göra. Jag börjar väl komma in i det här med att vara ingenjör ^^v.

2007-08-10 @ 09:12:29
Postat av: Shazbot

Säg till när du kan bygga sentryguns och slå dem med din skiftnyckel för att laga dem, då är du min hjälte :D

2007-08-10 @ 10:47:39
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Per

Erkänn att du inte bloggar med för att du försöker slå världsrekord i antal kommentarer på det här inlägget, Peter! Och Linus, skriv i din egen blogg för fan! ;)

2007-08-10 @ 14:51:26
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Dase

Sant! Eller så har jag bara inte orkat, skulle kunna whina om att det är för varmt, men det orkar jag fan inte...

2007-08-10 @ 15:28:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0