Mycket att säga, pest och pina.

Jul is the shit....om man inte är sjuk. Dagen innan julafton var jag "vaken" ca 12 timmar, 11.30 av dessa spenderade jag halvsovande på soffan och mådde skit, sen gick jag på toa ett par gånger och fick lägga mig på toagolvet och vila för att inte kräkas. Det var kul, nu pratar vi inte mer om det.


Bättre nyheter är att jag nu har kollat in säsong ett och två av serien Dexter. Jag gillar Dexter. Mycket. Han är fin som fan, och jag kan väl säga att jag identifierar mig rätt mycket med honom :D Inte i den där psycho killer-aspekten, mer i oförmågan att förstå normala sociala interaktioner och hur surrealistiskt allting är när man inte riktigt vet hur man ska hantera situationer. Över lag riktigt bra serie, handlingen är ständigt i rörelse, karaktärerna känns relativt trovärdiga och det är rätt många såna där "ahaaa"-upplevelser när pusselbitarna ramlar på plats.

Problemet är bara att det inte har gjorts fler säsonger, vilket är kasst. Jag har numera gått ifrån min gamla policy, att inte börja kolla på serier som inte är färdiga än, det blir så lätt att man vill ha fler avsnitt men att man måste vänta. Jag gillar inte att vänta, så detta är ett problem :D


En trevlig julklapp från Jenny var Tyst Hav av Isabella Lövin. Den handlar om utfiskningen av världens hav, har bara kommit några sidor in än så länge, men redan är den anmärkningsvärd. Visste ni tex. att inflödet av glasål (alltså unga ålar) från Sargassohavet (där de föds) till svenska fiskevatten sjunkt med ÖVER 99% de senaste 20 åren. Eftersom ålen endast fortplantar sig i Sargassohavet och kommer hit som yngel finns det egentligen endast en stor population, det finns inga andra ålbestånd som inte är knutna till detta system. Detta är känt hos fiskemyndigheterna sedan åtminstånde 2003. Då beslutade man att inte vidta några åtgärder eftersom det skulle drabba svenska fiskare "orättvist hårt". Så än en gång har ekonomiska faktorer kört över de globalekologiska. You go fiskemyndigheten!


Andra projekt är min hemtenta i speldesign, vi ska helt sonika designa ett spel. Jag håller på med ett postapokalyptiskt rollspel i vintermiljö, its gonna be great. Får hoppas att det tas ut till Spelprojekt 1, så att ett gäng från utbildningen ska göra det till ett faktiskt spel :D

Kommentarer
Postat av: Per

Hah, jag hade också en policy att inte börja kolla på serier som inte är "klara", eftersom jag inte vill sitta och vänta på nya avsnitt. Tills Dexter. Väldigt bra serie, och ja, Dexter är fin. Men jag tycker han blev mindre och mindre fin ju mer serien gick. Mer och mer mänsklig, och mindre och mindre tokpsykopat. För övrigt är Doakes lite idol för mig. Han är bara så jävla hård.

2007-12-27 @ 16:00:46
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Quisling

Heh, jag gillar hur vi använder dexter som ett utbildningsprogram. "Ser du där, kan du gissa vad det normala svaret hade varit ifall han hade haft social kompetens?"

2007-12-27 @ 18:23:01
Postat av: Shazbot

Jag tror det är exakt på det där tokpsykopatiska viset du identifierar dig med honom Peter! Jag vet! Jag har sett ditt psykprov! Det var jag som rättade det!! Du hade jättemånga poäng på Psykopati!! IM ON TO YOU!!

Det där med fisket också, varför kan man inte resonera som så att alla som jobbar med att fiska upp all vår fisk får istället jobba med att plantera ut fisk? Ingen skulle förlora sitt jobb, fiskarna skulle bli flera, alla vinner! Staten får klart paya för det här, men det kan det nog vara värt för dem.

2007-12-27 @ 22:45:21
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Jenny

Det bästa skulle vara ifall alla slutar att äta fisk nu. Utan väntetid.
Även om alla fiskare (som faktiskt är inte särskilt många, dessutom går de flesta redan delvis på A-kassa) började plantera ut fisk skulle det inte rädda situationen, vi behöver ett totalstopp genast för att det ska finnas en chans till fiskhav.

2007-12-28 @ 13:04:28
Postat av: Shazbot

Bah! Pessimism Jenny! Vi måste ju börja nånstans?
Nu fattar jag inte heller rikigt vad du menar, om alla fiskare började plantera ut fisk ist för att fiska upp den skulle det inte rädda situationen säger du, men om vi slutade fiska helt har vi en chans till fiskhav? Det är ju det som är meningen med att alla ska plantera fisk ist för att fiska upp den :) Tänkte jag!

2007-12-28 @ 20:57:26
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Jenny

Ja, det enda behöver ju inte utesluta det andra iof när jag typ tänker. Det är väl tre saker som behövs;
1. inte fisk.
2. Fiska inte.
3. Plantera in fisk.

(Det är svårt att tänka. :D)

2007-12-28 @ 23:54:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0