Warhammer Online Open Beta

Minirecension av Warhammer Onlines Open Beta följer:

Över lag välgjort, de klasser jag kollat på hittils (ca 6-7 av totalt ca 20) är intressanta och känns genomtänkta. De jag är mest intresserad av är naturligtvis Chaos och Greenskins, och deras klasser känns väldigt träffande i spelvärlden. Jag har dock bara spelat några klasser till typ lvl 5-6, men eftersom man kan kolla igenom de tillgängliga färdigheterna och besvärjelserna, samt talentträden går det att få en skaplig överblick över hur klassen fungerar. Intressant är att klasser av samma arketyp (helare, DPS, tank) kan ha väldigt olika mekanik. En klar nackdel är att vissa klasser är nästan smärtsamt jobbiga att soloa med tidigt, tankklasserna i synnerhet, då man endast har tillgång till en väldigt liten mängd attacker. Detta löser sig dock rätt snart så det kunde varit värre.

Det som mest överraskat mig är småsakerna. På det stora hela är iallafall levlandet riktigt likt WoW, dock med viss modifikation. I WAR finns något som kallas Public Quests. Det är alltså quests som man gör i grupp, ute i världen, som pågår ständigt och jämt utan att man behöver gå till en questgivare. Belöningen för att utföra dessa är föremål samt inflytande, inflytandet leder till att man kan kvittera ut skapligt bra föremål, men endast en gång. Ofta är flera public quests kopplade till samma inflytande, och för att nå maxvärdet hos en speciell faktion behöver man i allmänhet endast göra två-tre public quests. De är även repeterbara om man vill försöka igen. En annan riktigt trevlig funktion är att man kan lägga upp sin grupp eller räd som öppen för nykomlingar. Det finns ett interface som visar vilka grupper som finns i närheten, ungefär hur långt det är till dem och vad de håller på med. Därifrån kan man bara klicka på en grupp så går man automatiskt med i den. Detta är enormt smidigt för exempelvis Public Quests eller PvP. En annan liten detalj är att man kan välja att visa sitt inventory på två olika sätt. Ett i slots (som WoW) och ett i en lista, varje föremål på en ny rad med text och allt, så man kan själv välja vilket sätt man föredrar. Man kan även välja vilken väska som föremål man plockar upp ska hamna i, så man kan exempelvis få alla tradeskillföremål att hamna i en separat väska. Mycket smidigt.

Slut på Del 1.

Kommentarer
Postat av: Shazbot

Bra skrivet Dr! Men jag måste säga att jag är fett less på MMORIPORK just nu alltså. Det har lixom blivit mättat. Jag vill se en helt ny generation, på nått sätt. Någon helt unik ide. Jag räknar med dig här förstår du... ;)

2008-09-11 @ 14:38:52
URL: http://shazbot.blogg.se/
Postat av: Dase

Jag håller med totalt, det finns knappt nån utveckling inom MMO-branschen idag, i princip alla MMOs som kommer är level- och klassbaserade spel som i grund och botten är väldigt lika WoW, på gott och ont.



Det enda som jag känner till som kraftigt skiljer sig i kommande MMOs är Huxley, kan vara värt att kolla upp.

2008-09-11 @ 16:46:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0