The Road

Läste klart Cormac McCarthys The Road imorse. Mycket speciell bok. Stilen är minimalistisk och enkel vilket ibland gör den svårläst. Dock hjälper stilen verkligen till att förmedla stämningen i boken. Det är helt klart den blekaste och minst positiva post-apokalyptiska skildring jag stött på, det mesta i den genren innehåller ett visst stadie av återuppbyggnad och samhälle. The Road, not so much. Det är snarare en vardagsskildring, den går ofta in på detaljer om matlagning och reparationer av redskap etc som ger berättelsen en realism som är ganska slående.

På det stora hela, kan starkt rekommendera den. Fem av fem apokalypser. Nästa steg är att se filmen, får se hur pass väl den förmedlar stämningen i boken. Förmodligen inte så bra, som det brukar vara med filmatiseringar, men den kan nog vara sevärd ändå.

Kommentarer
Postat av: Mufflon

Härligt! Någon annan som uppskattar boken :). Fråga Per vad han tyckte om den.



Och filmatiseringen är faktiskt riktigt bra, jag personligen tyckte att den fångade stämningen från boken helt och hållet. Många händelser från boken får inte plats i filmen, förstås, och en del saker i filmen finns inte med i boken, men det funkar väldigt bra. Och man får se Aragorn naken.

2010-06-14 @ 13:34:45
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Dase

Tja, jag förstår om man inte tycker om den, den är som sagt jävligt märkligt skriven.



Att se Aragorn naken är numera mitt livsmål. Det känns lätt och vettigt att uppnå.

2010-06-14 @ 18:40:13
Postat av: Per

Det var bland det tråkigaste jag läst i hela mitt jävla liv! :D

I alla fall första halvan. Sen tyckte jag att den var skrivet på ett sätt som var ganska bra, till och från. Den hade väl sina ljusa stunder, men, som sagt, jäävligt tråkig!



Har hört andra säga att filmen var tråkig, men då har de inte läst boken, för i jämförelse är filmen ACTION PACKED TO THE MAX!

2010-06-14 @ 20:37:07
URL: http://naifuzan.blogg.se/
Postat av: Shazbot

Hmmm, det här kan ju bli spännande!! Jag är nämligen mannen som inte orkade läsa sagan om ringen för jag blev uttråkad, men jag älskar ju PostApokalyptiska världar nått så in i helvete! Låt oss se om jag orkar läsa den!!

2010-06-14 @ 22:00:02
URL: http://shazbot.blogg.se/
Postat av: Mufflon

Do it olle!! Boken är hur som helst inte särskilt lång, så den går att tvinga sig igenom även om man tycker den är seg. Till skillnad från Sagan om ringen-böckerna, som har en tråkighetströskel på typ fyrahundra sidor innan det börjar hända någonting.

2010-06-14 @ 22:10:23
URL: http://salenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0