Skola och spel, spel och skola.

Det är väl mest de sakerna som rör sig i mitt liv just nu, for obvious reasons. Samt att vi firar bröllopsdag idag! Önskar jag kunde komma på hur länge vi har varit gifta, vet att det är fasligt länge iallafall så det är inte så viktigt exakt hur länge antar jag :)

Skolan går bra än så länge, spelanalyskursen har just börjat och grafikkursen börjar idag, känns lite surrealistiskt att börja skolan vid 15, men jag klagar inte.

Spel går också bra, kört en del Rainbow 6: Vegas på Xbox360, funkar riktigt bra, känns som en något mer arkadifierad version av R6: Raven Shield. Detta är iofs något av en nackdel men det känns som en precis lagom anpassning till konsolstyrning etc för att det ska vara lätt att spela och fortfarande behålla den traditionella spelstilen. Över lag är det ett roligt spel, blandar action och smygande och ser väldigt bra ut. Man har numera mycket större kontroll över sina AI-kamrater vilket är ett klart plus, påminner till stor del om SWAT 4 i den aspekten. Slutbetyget är 5 laxar i en laxask.

Ett annat spel jag testat (dock bara demot, fullversion släpps inte än på en månad eller nåt) är World in Conflict. Utvecklat av Massive Entertainment (svenskt företag mest känt för Ground Control-serien) och utspelar sig under kalla kriget som plötsligt blivit varmt. Sovjet invaderar Europa och USA, och strider med den tidens vapen, allt från infanteri till taktiska kärnvapen. Det känns onekligen som ett Massive-spel, RTS utan krångel med basbyggande som fokuserar mer på att ta och hålla taktiska punkter på kartan än att utplåna motståndarens bönder. Saker jag gillar helt klart är atmosfären, kalla kriget på riktigt så att säga, utan Tesla Coils och jättebläckfiskar :) Även resurssystemet känns genomtänkt, man har en viss mängd "Reinforcement points" som används för att "köpa" enheter som levereras till slagfältet via fallskärm. När enheter förstörs återfår man de poäng den var värd som långsamt rinner tillbaka till poolen, och ju fler enheter man har förlorat desto snabbare rinner poängen tillbaka. Detta gör att det är lättare att återhämta sig när det gått riktigt dåligt men också att den det går bra för inte får tillbaka sina förluster riktigt lika snabbt.

En annan aspekt är understödspoäng. Man får dessa poäng av att (så vitt jag vet iallafall) förstöra fiender och hålla taktiska punkter på kartan. Dessa poäng används för att köpa olika typer av understöd, exempelvis artilleriunderstöd och flygattacker. Dessa används på platser på kartan och är alltså inte styrbara enheter, tänk typ nukes i C&C-serien. Det finns även napalmbombningar, luftlandsättning av fallskärmsjägare eller lätta stridsvagnar, kemiska vapen, olika typer av artilleri (lätt, tungt, precisions) och även taktiska kärnvapen. Då dessa insatser har en viss tid innan de når slagfältet (artilleri relativt kort tid, flygattacker något längre och luftlandsättningar lång tid) måste man planera sina attacker väl.

För att ta taktiska punkter på kartan finns det upp till tre zoner länkade till en punkt. Varje zon måste hållas av vänliga trupper för att man ska ta punkten, så man måste säkra det omedelbara området och inte bara en liten punkt på kartan. När man tagit punkten börjar man så länge man har trupper i zonen att bygga försvar. Detta kostar inget mer än tid, och förstärker zonens försvarsmöjligheter. Första är en sandsäcksbunker, nästa är en PV-robotbunker och sista är en luftförsvarsbunker. Kort och gott, vill man försvara en punkt kan man lägga ner tid på att gräva ner sig ordentligt och förstärka zonerna, men det kostar tid vilket innebär att man ger motståndaren tid att återhämta sig eller anfalla en annan punkt.

Summan av kardemumman är ett riktigt roligt spel, känns polerat, speltekniskt mycket välgjort och välbalanserat. Ingen sorts trupp är "bäst". Infanteri är svagt, men kan gömma sig i byggnader och skogar och överfalla pansartrupper med PV-vapen och slå ut dem. Pansar är däremot mycket bra i öppen terräng och på större avstånd. Attackhelikoptrar är bra mot pansar, men har svårt att anfalla om de försvaras av luftvärn. Artilleritrupper är kraftfulla mot alla marktrupper men svaga mot direkt angrepp av alla truppslag. Kort och gott, det är lite sten-sax-påse men på ett duktigt mycket mer komplicerat plan. Vissa truppslag (exempelvis lätt infanteri, stridsfordon) kan anfalla helikoptrar med antingen lätta LV-robotar eller sin kanon men detta är inte speciellt effektivt. Skulle man stöta på fientligt infanteri i vägen för sina pansartrupper kan man peppra dem med artilleri eller släppa napalm på dem, så det finns ofta en mängd olika taktiker och kontringar mot dessa. Ska bli spännande att se hur fullversionen känns :)

Flerspelarläget finns i demot, och jag har testat skirmish. Det är rätt annorlunda på ett sätt: Det finns fyra olika "klasser" man får välja när man startar matchen, infanteri, pansar, understöd eller flyg. Den klass man väljer gör just de truppslagen något billigare (och kanske något bättre, vet ej säkert) vilket innebär att när man är 4 personer på ett lag väljer varje spelare det truppslag de vill ha och har en fördel med just det. Så det är optimalt att varje person fokuserar på sitt truppslag och samarbetar med de andra spelarna maximalt för att göra det bästa av hela laget. Intressant aspekt som jag vill se mer av :)

Puh, nu är jag trött på att skriva, nu går jag ut och går :)

Skola FTW!

Nu har jag börjat skolan. Var lite krångel med kåravgiften etc, men det löste sig under dagen. Lyckades också smita ifrån de värsta nolledumheterna, i aint got time for jibba jabba helt enkelt.

Och en annan fin grej är att vår programansvarig hade en Slayer t-shirt på sig på introduktionen, det är rätt manligt :)

Jag är så jävla fiiiiin!!! (det säger Tomas alltid)

Nu äntligen har det löst sig (no thanks to VHS kan jag tillägga). Antagningen på skolan har trollat in mig tack vare en sen anmälan till programmet och nån som tackat nej, så på måndag bär det stora äventyret att bli den bästa spelutvecklaren världen skådat av :)

Tack för ert stöd och arga miner, nu ska jag fira med ett glas havana :)

Tja, alltid trevligt att prata med vuxna människor.

Har fått tag på ansvarig för instutitionen. Hon ska kolla runt, och det finns hittils inga andra reserver, så skulle det bli en plats ledig blir den med allra största säkerhet min. Så långt är allt liiite bättre iallafall, annars vet jag ingenting, skolan håller fortfarande på att kolla anmälningar, så med lite tur kommer jag in på det gamla vanliga sättet.

I'll keep you posted.

EDIT: Vill bara tillägga att SomethingAwful.com har de bästa reklambannersarna i världen :)
http://i.somethingawful.com/m3imgs/goodspaceguy-01.gif

Verket för Högskoleservice. Not so good.

VHS, tack för att ni finns, era jävla mongon. Dag tre av mitt actionäventyr att styra upp den här soppan börjar bra. Skolan vet fortfarande ingenting. Ringer VHS, och se på fan, de vet heller ingenting...utom den liiiilla detaljen att de inte vet nånting, det är SKOLAN som har hand om det. Hade ju varit jävligt smart att säga det i måndags kanske? När jag ringde första gången? Och de sa att de skulle kolla med teknikerna? Så hade jag kanske sluppit att ringa dem 4 gånger till och fråga? Men neeeej, vi gör på deras sätt, att de inte har en jävla aning vad de håller på med.

Och se på fan, nu ligger VHS system nere tills imorrn, vilket innebär att skolan inte heller kan kolla upp nånting, eftersom allt går via deras jävla skitsystem (ha, punkreferens, no pun intended). För jag menar, det är ju gott om tid tills introduktionen, så det finns ju ingen anledning att stressa liksom, det är ju flera dagar kvar.....

Varför försöker jag ens.

Det är ju bara så......erfarenhet har lärt mig att de flesta saker är rätt dåliga. Men nån jävla måtta får det väl ändå vara? Har precis fått papper från antagingen. Jag är tydligen struken från mitt program, TROTS att jag svarat ja så snart jag fått pappret i handen att jag var antagen. Nu har jag ringt och pratat med dem, de ska kolla med teknikerna och se efter.

Kan ju lugnt säga att om det här inte löser sig blir det enorma mängder sprit och slagsmål och alla möjliga dumheter.........

Ständigt dessa idioter.

Postade en poll på Endgameforumet angående vegetarianism/veganism, mest av nyfikenhet på om det finns fler såna i gillet. Det finns av de 23 personer som faktiskt röstade exakt två. En är jag, en är min fru. Thats just great.

Sen valde många att motivera sitt val, och givetvis spelar nån naturligtkortet. Jag vet, människan har en gång i tiden ätit kött för att överleva, då måste moderna människor också göra det. Sen argumenterar människan att den medicinska vetenskapen är naturlig. Ok, det går väl bra, men då måste rimligtvis alla andra vetenskaper också vara naturliga, så därmed förlorar hela begreppet sitt värde. Om allt människan gör är naturligt finns det ingen anledning att framhålla det för specifika saker.

Jag har full förståelse för vissa sorter av köttätning. Desperation t.ex., riskerar man att svälta ihjäl förstår jag fullständigt att man gör nästan vad som helst för att överleva. Men alla människor med helt klart bristfälliga argument som att det är naturligt (och därmed ska vi alltid göra det) och liknande framstår bara som totala idioter...

RSS 2.0