FASA R.I.P.

Idag är en sorgens dag, en era går i graven etc etc.

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=21581

FASA Studios har slutligen lagts ner efter minst 20 år i branchen. De är ansvariga för solida saker som Battletech/Mechwarrior (alltså både tabletoppet och PC-spelen baserade på det), Shadowrun och Crimson Skies. Alla dessa saker har i mitt tycke varit väldigt välgjorda och genomarbetade och har på det stora hela varit något helt nytt då de kom.

Dessvärre gick deras tabletop/rollspelsavdelning omkull för ett antal år sen och Battletech (och deras övriga rollspel) togs över av ett annat företag, men de höll sig fortfarande igång med att göra spel, senast då Mechwarrior 4 expansionen och Crimson Skies till Xbox. Allra senaste var Shadowrun till Xbox 360 och PC (vilket i mitt tycke var ganska kasst, istället för ett rollspel som deras gamla variant till SNES är detta typ CS med trolleri, helt menlöst).

Watchmennyheter

IGN rapporterar lite angånde skådespelare som har fastslagits till filmatiseringen av Watchmen. http://movies.ign.com/articles/810/810207p1.html

För er som inte läst den, DO IT NOW! Det är bland det bästa litterära verk jag någonsin läst, trots att det är en grafisk roman. På 334 sidor i A4-format är den rätt maffig så den tar ett tag att läsa igenom. Den är skriven av Alan Moore som är relativt känd för att ha skrivit en hel mängd grafiska romaner, exempelvis V for Vendetta och tecknad av Dave Gibbons som har tecknat en hel del bra material, exempelvis Rogue Trooper. På det stora hela är Watchmen ett mästerverk som sedan den gavs ut '87 moderniserat och kraftigt förändrat seriebranchen, och försök att filmatisera den har gjorts tidigare. Dock har dessa alltid runnit ut i sanden pga diverse problem. Intressantast är nog Terry Gilliams (från Monty Python) försök runt '90 som gavs upp eftersom han inte kände att han kunde göra materialet rättvisa i filmformat. Hans ultimatum för att regissera filmen var att den gjordes till en minst 5 timmars miniserie, och som historien har visat blev det inget med det.

Personligen är jag jävligt skeptisk. Det här projektet har all möjlighet att bli en fruktansvärt bra film. Eller en riktigt kass film beroende på hur den görs. Då den är rätt lång och storyn är rätt komplex kan det vara (som Terry Gilliam iakttog) enormt svårt att filmatisera den i en normal längd. Själv skulle jag helst se den i en miniserieproduktion i tolv delar (eftersom det är 12 kapitel). Dock finns risken att den blir jävligt bra om den bara behåller en bra längd (typ 2.5-3 timmar) så att man inte behöver stryka en jävla massa material.

Så än en gång, har ni inte läst den, do it. :D

Ett slag för spelmusiken (obs, ej plipp-plopp)

Efter en intressant skoldag igår (där vi fick se klipp från spel för att illustrera olika sorters grafik, däribland ett Kirby-spel och Doom) så kom jag på en sak jag glömt. För några år sen letade jag efter Doom-soundtracket, då detta är riktigt schysst, men lyckades tanka ner lite fel. Jag fick nämligen tag på PSX-versionen av soundtracket, som är helt nykomponerat för denna version. Det skiljer sig kraftigt från originalet och är i princip bara ambientmusik. Det är dock jävligt bra :) Iom föreläsningen på skolan kom jag på detta igen och sökte efter soundtracket och hittade en guldgruva: http://doomdepot.doom2.net/music.html#psx

Ger helt rätt stämning i mitt tycke, sådär low key och nästan ohörbart i vissa partier, men precis högt nog för att man ska känna ett muller i basen. Helt klart bra att ha i bakgrunden nästan oavbrutet :D

RSS 2.0