Projekt P

Då var det äntligen dags att börja skriva på Projekt P. Har varit lite mycket att tänka på på senaste tiden, men nu har jag energi att skriva lite :)

Projekt P:

MMOFPS i Sci-Fi-miljö. Inte galet högteknologiskt, vapen är fortfarande slug throwers men energivapen kan nog finnas.
Spelare går samman i grupper, sk. Förband, (gillen etc) som kan tillhöra en av flera kategorier: bandit-, legosoldats samt politiska förband. Dessa kämpar mot varandra av syften som hänger ihop med deras förbandstyp vilket kommer att förklaras senare.

Platsen är ett land som just tappat all styrning och kontroll och ett inbördeskrig uppstår för kontroll av landet. De omkringliggande länderna ger stöd åt politiska faktioner då dessa försöker ta kontroll. Politiska förband kämpar för att ta kontrollen över resursområden: städer, byar och produktionscentra, fabriker etc. Dessa ger förbandet två saker: pengar och inflytande. Pengar används för att betala legosoldatsförband att slåss för dem och inflytande används för att få ens hjälpland (alltså det grannland som stödjer en) att ge en utrustning. Alltså, ju mer inflytande desto mer och bättre utrustning har man tillgång till.

Legosoldatsförbanden däremot kämpar under politiska förbands flagga för att ta över resursområden som då faller under det anställande politiska förbandets kontroll. För detta får de en summa pengar som dras från det politiska förbandets kassa. För dessa pengar kan legosoldaterna köpa kontrakt med vapenhandlare vilket ger dem tillgång till fler och bättre vapen. Kontrakten är tidsbundna, så ett förband kan inte bara slappa utan måste upprätthålla en viss aktivitet för att bibehålla sina kontrakt.

Banditförbanden kan anlägga guerillaläger lite varstans i landet som de använder som baser för räder på resursområden. Räderna går ut på att stjäla vapen och ammunition från politiska förbands resursområden och dessa vapen används senare av banditerna själva. Banditerna har tillgång till en del funktioner som övriga förband har, exempelvis fällor och kamouflage.


Resursområdena befästs över tid, vilket innebär att ett förband som lyckas hålla ett område en längre tid gör det lättare att försvara. Ett område som utsätts för stora skador under övertagandet av t.ex. artillerield förlorar även en del resursproduktion tills det har reparerats. Detta sker automagiskt, så att spelare inte behöver bli uttråkade med tegelsten och murbruk :) Detta innebär att ett område ett förband verkligen satsar på att hålla blir svårare att ta över, medan ett gränsområde som byter ägare ofta har lägre värde och lättare att ta över.


Spelmekaniskt spelas det som ett kvasirealistiskt FPS, typ Battlefield: Bad Company med förstörbar terräng. Tonvikten ligger vid grupparbete och samarbete mellan truppslag såsom infanteri- och pansarenheter.

Kommentarer
Postat av: Jenny

vapen är fortfarande slug throwers men energivapen kan nog finnas

wut?



Platsen är ett land som just tappat all styrning och kontroll och ett inbördeskrig uppstår för kontroll av landet"

Jag behöver mer story till varför!



Dessa ger förbandet två saker: pengar och inflytande

Jag förväntar mig att dom köper knark och porr för det.



kvasirealistiskt FPS*

Peter, du skrämmer mina vänner när du är sån där. :D

2008-11-29 @ 02:09:07
URL: http://crazybookwormlady.blogspot.com/
Postat av: Mufflon

Jenny har en viktig poäng peter, ditt spel behöver porr.



Det måste även finnas npc-civilbefolkning som man kan hunsa hur som helst, så att man får den rätta inbördeskrigskänslan. De kan vara som en slags resurs typ, antingen sätter man dem i diamant-gruvan för att få mer pengar eller så gör man dem till barnsoldat-pets som hjälper en att slåss.

2008-11-29 @ 11:39:11
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Mufflon

En uppenbar instans-boss är ju Rambo, som kommer för att rädda några kristna hjälparbetare som man har skickat till diamantgruvan.

2008-11-29 @ 11:40:15
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Dase

Slug throwers är scifinamnet på konventionella kulvapen, kort och gott, vapen som kastar en slug :D



Bakgrundsstoryn till landets upplösning är inte viktig i det här skedet, det kanske kommer, vem vet? :P





Det finns en del inneboende problem med att använda civilbefolkningsNPCs, men det är helt klart ett alternativ, men risken finns att folk kommer att vara idioter och skjuta dem på skoj, typ som att terrorister i CS ibland skjuter gisslan på ren djävulskap. Sen går det visserligen faktiskt att implementera straff av något slag för den som gör så, men det innebär ändå problem ur ett marknadsföringsperspektiv.



Fast ändå, för den där äkta inbördeskrigskänslan måste det nästan finnas dödspatruller och såna grejjer, så att det känns som på riktigt. De får XP för att avrätta oliktänkande och annat löst folk...tror jag...

2008-12-02 @ 13:48:01
Postat av: Mufflon

Exakt, man måste ju lite då och då åka runt till alla byar och demonstrativt avrätta någon, så att byborna förstår vilken folklig befrielsefront de måste ge all sin mat till.



Fast det skulle kunna innebära vissa problem ur marknadsföringsperspektiv ja :)

2008-12-02 @ 17:28:53
URL: http://salenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0