Spelprojekt II på ingång.

Nästa vecka smäller det, 10 veckors spelprojekt sätter igång. Det kommer bli ett fasligt stånkande och stönande över att behöva gå upp tidigt och faktiskt jobba, men det kommer att bli galet roligt med största sannolikhet.

Spelet jag kommer att jobba på är påhittat av mig och Malte, en annan designer (naturligtvis). :D Det är ett turn based squad tactics-spel, liknande gamla Xcom-serien, fast inriktat mot multiplayer adversal. Tanken är att man skapar ett lag som man vill ha det med en begränsad mängd resurser och relativt stor frihet. Sedan kämpar man mot andra lag och ens lagmedlemmar får erfarenhet och pengar som man kan utveckla dem med. Tanken är även att det ska finnas ett "pure" spelläge där man endast får en fast summa poäng att köpa ett lag för som endast gäller för den matchen, i syfte att passa tävlingsspelande.

Settingen är en klassisk metropolis, där man kontrollerar ett gatugäng i stadens slumkvarter. Den grafiska stilen är under utveckling, men senaste  budet från grafikerna är Art Noveau. Detta kontrasterar till viss del från originalsettingen men är helt klart något som tilltalar mig. Den viktorianska eran är jävligt häftig, mycket steampunk och inte särskilt flitigt använd inom moderna medier. De koncept som jag sett ser lovande ut, väldigt bra korsning mellan typ Necromunda och steampunk kan man säga. Ska försöka posta bilder om jag kan få dem i digital form :)


Anywho, long story...well, long, så ska det bli jobbigt som fan, stressigt och jävligt, men över lag enormt roligt att få jobba med design i 10 veckor. Vi diskuterade även möjligheten att publicera spelet på Xbox-live, som många andra indieutvecklare gjort. Tydligen tar Microsoft 70% av intäkterna om man väljer att använda deras reklamsystem på Xbox-live, men bara 30% om man inte gör det. Då spelet med stor sannolikhet inte kommer att inbringa några större summor utan snarare isåfall agerar som reklam för projektmedlemmarna skulle det vara extremt kul att kunna distribuera det på ett sådant sätt. Dock är inget hugget i sten, projektet kan ju mycket väl gå helt åt helvete och vi avslutar projektet med ett spel som knappt ens med våld går att spela......vi får se :D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Coolt, men jag undrar över en sak... när kommer affärsmännen in? tentakler? kan man smyga på sina syskon? DET ÄR VÄL BIKO 19?

2009-03-27 @ 22:05:11
Postat av: Anonym

Varför syns aldrig mitt namn när jag kommenterar? /Shaz

2009-03-27 @ 22:06:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0