Det här med musik.

Ibland börjar man fundera på det här med musik. Hur kommer det sig att man gillar just det man gillar, att vissa saker man gillar skiljer sig endast en liten bit från saker man tycker intensivt illa om och sånt?

Min egen musiksmak är fast rotad i det tidiga 90-talet och kanske sträcker sig fram till '98 på ett ungefär. Efter det kan jag på rak arm säga att förvånansvärt få bra album har producerats. Detta gäller naturligtvis metal-genren, elektronisk musik är fortfarande i ett skede där bra skit produceras, det känns lite som att den genren ligger en bra bit efter metallen. Förklaringen kan vara att metal har sina rötter i rocken som började utvecklas i den riktningen under 70-talet medan elektronisk musik inte var på samma nivå förrän 80-talet. Men jag är ingen expert på elektronisk musik, jag har förmodligen fel. :D Either way, i och med Spotify har tillgången till musik ökat exponetiellt, det är betydligt enklare att stöta på saker av misstag eftersom det bara är en sökning bort och relaterade artister och allt det där. Detta innebär att jag lyssnar igenom en faslig massa musik. Och ratar den mesta. Oftast går det till så att jag lyssnar igenom bandets äldsta album först. Generellt sett går det bara utför därefter, när man börjar närma sig modern tid blir de flesta band exceptionellt jävla tråkiga. Jag inser att musik är och måste vara något föränderligt. Men är det så att dagens metal är sämre än den som gjordes på 90-talet? Generellt sett är dagens metal betydligt mer avancerad och välskriven. Men den saknar ändå något.

(Märk väl att debatten kretsar kring metal av black och death-varianterna)

Är det bara jag som är så hårt inlyssnad på 90-talsmetal att jag inte kan uppskatta modern metal? Eller är det så att det gått inflation i det som gjorde 90-talsmetallen så bra? Jag teoretiserade att det bara var jag som var konservativ och "märkesmedveten", att nya band inte hade samma tyngd som de gamla bra banden på grund av att de var nya. Teorin sprack dock ganska kvickt när jag upptäckte en del moderna band, t.ex. Wolves in the Throne Room, som bildades under mitten av 00-talet men ändå är fantastiskt jävla bra metal. En teori kan vara att 90-talsmetallen var tömd på bra skit, att det var svårt att skriva nytt material som inte bara var derivat av tidigare material och inte tillförde något. Min personliga hypotes är att de band som var ledande under den perioden antingen slutade eller ville göra nya saker och det gamla skolan försvann. När nya band dök upp började en intensiv korspollinering med andra genrer och en vansinnig massa sub-genrer dök upp, typ metalcore och nu-metal och sån skit. Jag var och förblir en purist till stor del, jag gillar metal som är metal, det handlar inte om att vara hård eller snabb, det handlar om att ha det där som gör metal till metal. Stämningen. Soundet. Jag kan inte definiera det, men jag känner igen det när jag hör det och saknar det när jag inte gör det. Det är det jag tror att modern metal i stort sett har tappat. Den där stämningen som fanns bland pionjärerna kring '90, viljan att göra musik som speglade en stämning snarare än musik som försökte vara något. Anyway, det är ovidkommande, summan av kardemumman är att modern metal är kass och rent principiellt görs det inte längre bra death eller black metal. Förutom den bra skiten då, men nu pratar vi inte mer om det.


Nästa gång får jag nog ta upp spelbranschen, den är minst lika intressant, fast på helt andra sätt. :D

Kommentarer
Postat av: Jef

http://metallbibliotekarien.blogspot.com/



Tipsar om en del band (nya som gamla) som du kanske kan gilla =)



Finns några länkar till några andra bloggar som nog kan funka också.

2010-06-03 @ 00:37:56
Postat av: Shazbot

Jag fick just en konstig känsla. Jag har SÅ mycket att säga om det här att jag fick någon slags "power overwhelming" och inte skriver nått alls... jag har aldrig hört WITTR, men jag ska lyssna på dem.

2010-06-04 @ 13:54:38
URL: http://shazbot.blogg.se/
Postat av: Per

Jag tror att du har gått och blivit lite trångsynt i ämnet, faktiskt ;)

Det låter, på ditt inlägg och även i tidigare diskussioner, som att du har en ganska klar bild av vad det är du gillar och hur du vill att metal ska låta. Så enligt de kriterierna saknar dagens metal någonting, men den kanske har något annat nånstans?

Men vafan, alla behöver ju inte gilla allt.

Kom ihåg att det finns något bra i all musik. I vissa fall är det bara jäävligt svårt att hitta ;)

2010-06-04 @ 17:48:12
URL: http://naifuzan.blogg.se/
Postat av: Dase

Jag kan starkt rekommendera WitTR, fantastiskt jävla bra skit.



Och Per, jag är med stor sannolikhet en smula trångsynt i ämnet. :D Och ja, dagens metal har utvecklats, for better or worse, och tagit inspiration från en stor mängd stilar vilket i sig är intressant. Det är bara inte det jag vill ha helt enkelt. :D



Och jävligt sant, rent principiellt innehåller all musik bra egenskaper, bara i varierande grad. ;)

2010-06-10 @ 12:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0